Hedendaagse trends met betrekking tot scheren 2

Zoals jullie weten houden wij hier altijd verdraaid goed in de gaten wat er speelt bij onze klanten en wat de nieuwste trends en ontwikkelingen zijn. Uiteraard houden we ons bezig met scheren, baarden en herenverzorging. Graag delen we dat met jullie zodat je altijd goed kan meepraten bij het koffieapparaat op je werk of op een verjaardagsfeestje. Zoals je van ons bent gewend moet je helemaal niets. Je moet altijd voor jezelf bepalen of je wel of niet meedoet met een trend.  

Ambachtelijke scheerproducten

Veel mannen houden van (h)eerlijke en mooie ambachtelijke producten, zoals ambachtelijk gebrouwen bier en streekgebonden kazen en worsten. Niets voor niets kom je deze producten steeds vaker tegen in het supermarktschap. Maar wat is ambachtelijk? Het gaat om kleinschalige handmatige (lokale) productie en het gebruik van zoveel mogelijk pure en natuurlijke ingrediënten of bestanddelen. Producten worden op een traditionele wijze gemaakt waarbij men veel aandacht heeft voor kwaliteit.

Old-school natscheerders waarderen mooie ambachtelijke geproduceerde scheerartikelen, zoals open scheermessen, safety razors en scheerkwasten van dassenhaar of synthetisch haar. Een ambachtelijke scheerzeep, scheercrème en bijbehorende after shave hoort ook in dat rijtje thuis. Wij horen vaak van onze klanten dat als je eenmaal hebt geschoren met deze scheerproducten je niet meer terug gaat naar de reguliere drogisterij scheerzepen en after shave balms.

De afgelopen jaren zijn er steeds meer ambachtelijke scheermerken, zoals Le Pere Lucien, Wickham Soap Co. en De Scheermonnik op de scheermarkt. In een andere blogartikel hebben we verteld over de enorme populariteit van Amerikaanse merken: Ariana & Evans, Stirling Soap Co. en Zingari Man. Vaak gaat het om een enthousiaste ondernemer die met veel inzet en passie zelf scheerproducten ontwikkeld en produceert. Er zijn ook enkele kleine familiebedrijven die op grootschalige en ambachtelijk wijze scheerzepen maken, zoals Martin de Candre, Saponificio Varesino en Saponificio Bignoli.

Het charmante van deze merken is dat er veel wordt geëxperimenteerd met bestanddelen en geuren. Veel scheerzepen, scheercrèmes en aftershave producten hebben zeer uitgesproken aroma's. Enkele producenten, zoals Biolijf en Meissner Tremonia gebruiken voor de geuren plantaardige essentiële oliën, zoals lavendelolie, muntolie en cederhoutolie. De meeste ambachtelijke merken gebruiken synthetische geuroliën. In zeer kleine hoeveelheden worden deze geurstoffen toegevoegd aan het scheerproduct. 

De onderstaande bestanddelen worden veel gebruikt in de scheerzepen of scheercrèmes:

  • dierlijk talg, zoals varkens- en rundervet
  • lanoline (schapenwolvet)
  • castor olie
  • shea butter
  • kokosolie
  • jojoba olie

Enkele belangrijke kenmerken van ambachtelijke scheerproducten:

  • kleinschalige (handmatige) productie;
  • natuurlijke dierlijke vetten en/of plantaardige oliën;
  • sterk geparfumeerd;
  • geparfumeerd met synthetische geuroliën;
  • scheercrèmes hebben een stevige samenstelling;
  • duurzame verpakkingen, zoals glas en gerecycled plastic;
  • opvallend design van de verpakking.

Ambachtelijke scheermerken

Onderstaand per land enkele scheermerken:

Nederland

  • Biolijf
  • De Scheermonnik

Duitsland

  • Meissner Tremonia

Frankrijk

  • E&S Rasage Traditionnel
  • Le Pere Lucien
  • Martin de Candre

Italië

  • Saponificio Bignoli
  • Saponificio Varesino

United Kingdom

  • Phoenix & Beau
  • Wickham Soap Co.

USA

  • Ariana & Evans
  • Stirling Soap Co.
  • Zingari Man